| 
  - hunden fra 
Samuraienes land.
av Britt Nyberg, februar 2004
 Revidert, nov. 2005
 
 De japanske hundene
 
Det første inntrykket 
man får av de japanske hundene er enkel skjønnhet – en 
naturens skapning. 
Øynene er det særegne punktet som skiller de japanske hundene 
fra hunder fra vesten. En hunds øyne, uansett type eller rase, reflekterer ofte 
en fornemmelse av bønn, underlegenhet eller sorg. Dette uttrykket i øynene er 
spesielt åpenbart hos de japanske hundene. De har nesten triangelformede 
øyenåpninger med dypt plasserte øyne under tykke øyenlokker. Disse øyne ser 
ensomt og rolig på deg, men man kan ane den glødende viljen bak dem.  
Seighet er et annet trekk hos den japanske hunden. Robust som den er, blir den 
sjelden syk. Han kan leve på enkel føde og er ikke kresen i matvei. Han kan 
tilpasse seg både kulde og ekstrem varme på en utmerket måte.
 
Rolig og hensynsfull som den er 
av naturen, skjønner den japanske hunden hvordan mennesket tenker, og forblir en 
pålitelig venn på felles vilkår med eieren.  
Japanske hunder har i lengre tider i Japan blitt klassifisert 
etter størrelse, farge, bakgrunn, hjemmested og bruk. Til bruk er de 
villsvinshunder, hjortehunder etc. De japanske hundene er faktisk så like at de 
i Japan tidligere er blitt klassifisert i en gruppe, inndelt i undergrupper: 
stor (Akita), mellom (Kai, Kishu, Hokkaido, Shikoku) og små (Shiba). Akita– anføreren 
blant de japanske hundene.
 
Akita hunden 
har fått sitt navn fra sitt hjemmested – Akita prefekturet i de nordligste 
delene av den japanske hovedøya Honshu.  Dette er den mest representative av de 
japanske hundene. Velbalansert bygget (hannhunden måler i dag i snitt: 67 cm; 
vekt 35-40 kg), antas Akitaen opprinnelig å ha vært av middels størrelse. 
Tidligere ble den kalt for ”Akita Inu” men da ordet ”inu” ikke betyr noe annet 
enn ”hund” ble ordet utelatt i rasestandardendringen på 90-tallet. 
Det er først i de siste 
decenniene at denne rasen har fått sitt nåværende utseende. Med opprettstående 
triangulære ører og dypt liggende øyne, ser Akitaen meget vis ut. Dens stolte 
holdning, elegante bygning til sammen med en tykk, kraftfullt ringlet hale og 
kraftige ben kompletterer verdigheten og elegansen hos hunden. Han innehar stor 
styrke, en skarp syn og nese, stillhet og fart. Han har en utholden kropp egnet 
til jakt i dyp snø. Rasen har også blitt brukt til å apportere skutt vannfugl. 
Til trass for sin styrke og et tannsett som kan knuse frosne kadaver, har han en 
”myk” munn når han apporterer og overleverer byttet til jegerens hånd og sikrer 
at fuglen aldri blir skadet. Det sies også at Akitaer er blitt brukt til å drive 
fisk inn i garnene. 
Mange Akitaer har rød pelsfarge 
med hvite markeringer ”urajiro”, som er som en lett make-up på kinnene, på 
benene, halsen, maven og under halen (omtrent som om de har duppet potene og 
hodet i en pose mel). Hundene med denne farge anses for å være spesielt vakre. 
Den tigrete hunden minner om 
den sindige samuraien og anses for å være særdeles stolte og verdige. Han påstås 
å inneha den latente styrken som får en å tenke på en kendo mester - han som går 
sverdets vei. Den hvite Akitaen har blitt beundret siden uminnelige tider og har 
den fargen som symboliserer renhet, noe som japaner tillegger nesten religiøse 
kjensler. 
Fargevariasjonen kommer i tillegg til inntrykket av 
verdighet, enkelhet, stødighet og sjarm. At de forskjellige fargene er rene er 
viktige for japanske oppdrettere.  
Disse hundenes personlighet 
leder tankene tilbake til oldtidens japanerne – verdige, barske, tapre, modige, 
trofaste, raske, godhjertede og vennlige, meget hengivne og følsomme ovenfor sin 
eier.  
Akitaen blomstrer i selskap. Han er fryktløs, intelligent og 
har en noe sta attityde. Han har en reservert holdning ovenfor fremmede med 
sterke beskyttende instinkter. Japaneren sier at han er “myk i hjertet og sterk 
i sinnet”. Rasens popularitet har sitt fortfeste som selskaps- og vakthund.
 
Som Japans historiske krigerklasse, samuraiene, ble Akitaen 
brukt til hundekamper på sent 1800 og tidlig 1900-tall. Under denne periode ble 
andre raser iblandet for å øke hundens stridende egenskaper. Men, etter at 
Akitaen ble utnevnt som nasjonal monument i 1931, ble det satt i gang en 
bevegelse for å gjenoppbygge rasen i sin opprinnelige form og fjerne det 
fremmede blodet. 
	
		| 
		
		 Akita 
		statue
 |  
Akitaen har også en spirituell betydning i Japan. Små statuer 
av denne hunden er en typisk gave til det nyfødte barnet for å sikre helse, 
lykke og et langt liv. De gis også ved sykdom som et ønske om god bedring. 
Statuer står også vakt på mange gravsteiner. 
Selv om en Akita er stor krever 
den ikke mosjon i den utstrekning en skulle tro. Som alle andre hunderaser har 
den selvsagt godt av mye mosjon og hjernetrim, men skulle mosjonen rent 
sporadisk utebli, vil det ikke vises på hunden. Personlig synes jeg dette er en 
verdifull egenskap hos en familiehund. Som kjent er ikke interessen for lange 
treningsturer alltid like stor blant familiemedlemmene og en hund som ikke kan 
holde seg i ro uten den nødvendige mosjon, kan da lett bli en kilde til 
irritasjon. Akitaen er en rolig hund og spesielt trofast og den knytter seg 
meget sterkt til familien. Mot fremmede folk er den ofte noe reservert, men er 
det ”hundefolk” eller venner av familien, vil den fort kunne bli meget 
overstrømmende når han gjenkjenner dem og skal hilse.  
  
I begynnelsen 
I tidligere tider 
ble hunder brukt til jakt samt som kilder til mat og pels og de japanske 
hundenes historie går helt tilbake til begynnelsen av Japans dokumenterte 
historie. Skjelettfund fra Jomon Epoken (ca. 7000 f.Kr – 200 e.Kr) viser hunder 
fra små til middels størrelse (37 til 50 cm) som har likhetstrekk med dagens 
japanske hunder. En utgravningsplass i Miyagi har avdekket noen store hunders 
skjellett på ca 59 cm. Nesten alle disse hundenes hodeskaller har rette 
snutepartier. De avdekkede levningene indikerer at hunder fra den tiden var 
gule, rødbrune eller grå og av de sørøstasiatiske pariatypene. 
 Hundstatuetter og figurer av 
leire, pottemakervarer og musikkinstrumenter av kopper med hundmønstre, tempel 
klokker av bronse, i tillegg til ben av hunder, har blitt gravd frem fra 
gravhauger. Fynden antyder at hunder levde i fellesskap med mennesket allerede 
på steinalderen. Jaktscener avbildet fra denne tiden viser også japanske hunder 
med opprettstående ører, ringlet hale og noen med sigdformet hale.
 
Hunder fulgte med alle 
folkeslagenes vandringer i historien, og hundtypen varierte med dem. Nåtidens 
spredning av hunder sies å kunne gi en pekepinn til forne tiders folkemigrasjon. 
Den moderne japanske hunden har utviklets gjennom gjentatt selektering av hunder 
som etablerte seg i Japan.
 
 
660 f.Kr ble hunder ført med 
til Japan fra Kina og Korea (bland annet sorte hunder som typemessig ligner på 
dagens japanske hunder) og i Yayoi Epoken (200 f.Kr – 300 e.Kr) da jorden 
begynte å dyrkes, kom Eurasierne, som fordrev Ainu folket. Ainu hadde i 
tidligere tider kommet til de japanske øyene fra Russland. Hundene de brakte med 
seg blandede seg med de innfødte hundene, og muligens også de japanske 
ulvetypene ”Hokkaido” og ”Hondo” og produserte spisshundtypen. I forne dager levde Ainu folket på Japans hovedøy, 
Honshu fra midtregionene opp til regionene i nord, Men etter hvert som det 
japanske folkeslaget utvidet sine grenser mot nord, trakk de seg tilbake 
nordover og endte til slutt opp på øyen Hokkaido der de bosatte seg. Hundene som 
fulgte med dem under vandringen antas å være stamfedrene til dagens Hokkaido 
hunder. 
Kjemiske analyser av 
biologiske data fra studier utført av Mr. Yamakawa i 1980 (Biokjemiske 
Departementet, Tokyo Universitet), viser at glycolipiden (som nedarves genetisk)
N-acetyl neuramin acetat (den vestlige typen) finnes hos Akita, Hokkaido og 
Chow Chow, mens glycolipiden, N-glycolylneuramin acetat (den orientalske 
typen) finnes hos Shiba, Kai, Shikoku, Tosa og Pekingese. Forskningsresultatet 
tyder da på at Akita kom til Akita fra Europa via Russland og Hokkaido, mens den 
orientalske typen hund, som Shibaen, kom fra Kina og Korea til Hiroshima 
 området. 
 Oldtidshistorie
 Fra 200 f.Kr hadde Japan et kulturelt utbytte med det asiatiske 
kontinentet (Kina, Korea og andre land) og mange hunder ble importert. I Japans 
eldste historiske dokument "Kojiki" (Japans Ancient Chronicle, 712 e.Kr) 
samt i den 30-bind store Nihon Shoki (fra 720 e.Kr, The Chronicle of 
Japan) og i annen litteratur, er det bokført importer av hunder ved flere 
anledninger og da er spesielt de hvite hundene nevnt, med historier om hundenes 
lojalitet til sin eier og deres jaktegenskaper. Jakthunder ble brukt med trente 
hauker i nesten 1500 år fra rundt 355 e.Kr til midten på 1800-tallet. Oppført 
kun som koma (det kinesiske ordet for hund), var det mange små 
skjødehunder, hunder for jakt med hauk og store hunder fra Ch’itan, Kina. Disse 
importene, til sammen med et ukjent antall uregistrerte, måtte ha innvirket på 
utviklingen av de innfødte japanske hundene.
 
Eiendomsretten til en av disse 
hundene var en gang begrenset til den keiserlige familien, det regjerende 
aristokratiet og til samuraien. Detaljert stell og fôringsritualer ble utviklede 
i tillegg til et spesielt vokabular, kalt ”hundord”, som ble brukt for å 
tilltale hunden på jaktfeltet eller da man pratet om dem. Spesielle dekorerte 
leiebånd ble brukt for å vise grad og rang for hunden og hans eier. Hver hund 
ble tildelt en egen hundepasser som, ikledd seremonielle kleder, markerte sitt 
forhold til hunden og sin status i keiserdømmet. 
	
		
			| 
			
			   Akita 
			sele, halsbånd og leiebånd
 |  
Av naturen har hunden en skarp 
luktesans. Imidlertid så virket dette meget mystisk for japanere i gamle dager. 
Selvfølgelig fikk da hundene spille en viktig rolle, ikke bare i overtro, men 
også i eventyr.
 
	
		
			| 
			 | 
			 |  
			| 
			  | 
			
			Villsvinsjakt(Foto: 
			S. Mahar, knl Awoyama, USA)
 |  Bilderuller fra sen Heian periode (794-1184) til Kamakura Epoken (1185-1333) 
viser hunder med opprettstående ører, ringlete haler, og noen med sigdformede 
haler. Hunder er fargerikt illustrerte sammen med fugler på bilderuller malt av 
en Buddhist munk, Sojo 
Toba (1053-1114), fra Osanji templet. Det finnes også illustrasjoner av valper i 
Kukaiji templet, samt en bilderull som viser tekniker ved villsvinsjakt. Hunder 
med hengende ører ble det mer og mer av på senere malinger.
 
 
Trass i at pinto (farget 
hund med utbredde hvite felt) oftest forekommer på disse illustrasjonene er det 
ikke kjent om pinto var vanlig forekommende på den tiden eller kun ble 
illustrert for at det var beleilig og passet til fargeskjemaet. Imidlertid så 
viser fotografier fra tidlig 1900-tall også mange svarte, tigrete og røde pinto 
hunder.  
 Rundt 1570 ble det en økt innførsel av utenlandske hunder i forbindelse med 
åpningen av havnen Nagasaki for vesterlendinger.
 
 
 
Hundene regjerer 
landet. 
Allment kjent er Tokugawa 
Tsunayoshi 
(1646-1709), den 5.e Tokugawa Shogun i Edo Epoken (1600-1867). Shogun Tsunayoshi 
utstedet en lov mot dyremisshandling, tilpasset hans Buddhistiske idealer. Loven 
“Loven om medfølelse for levende vesener” ("Shorui Awaremi-no-Rei") 
bestemte at folket skulle vise mer respekt ovenfor dyr, representert av hundene, 
enn ovenfor mennesker. Alle overtredelser, uansett graden, resulterte i fengsel. 
Loven forbød folk å skade og drepe dyr og krevde at de skulle bli gitt kjærlig 
omsorg. Loven og straffene overså menneskets rettigheter til fordel for dyrenes 
rettigheter. Ettersom loven krevde at syke og skadde hunder måtte behandles 
utvikledes yrket ”hunddoktor”. Loven tilsa også at kjønn, pelsfarge og alder 
måtte innrapporteres til et særskilt opprettet embete; Inu-metsuke, eller 
”hundinspektører”, som regelmessige patruljerte gatene. Hundregistreringene fra 
denne tiden er i dag gir en verdifull innblikk i hvordan hundene så ut på den 
tiden. Disse register, "Kazukesho", lister bland annet opp fargene på 
hundene. Farger som nevnes er hvit, rød, sort, sort tigret, tigret pinto, sort 
pinto, rød-sort og lyserød. Men det er ikke kjent om alle disse hundene var av 
den japanske typen. Etter hvert som loven ble 
strengere begynte en økende andel av befolkningen å kvitte seg med sine hunder 
for å unngå problemer, og forlatte hunder økte i antall i Edo (gamle Tokyo). For 
å husere dem bygde Shogunatet romslige kennelanlegg på mange plasser og i 1697 
var hundeantallet oppe i 48,748 (noen kilder sier at det var så mange som 
100,000). Naturligvis ble også driftskostnadene enorme.
 
 
Man kan nok si at hundene 
styrte landet under dette tidsrommet. 
 
Shogun Tsunayoshi fikk 
tilnavnet ”Hund Shogun” for sine uvanlige preferanser. Men hans hundrike varte 
ikke lenge. Ved Tsunayoshis død i 1709 ble den beryktede loven opphevet, til 
stor glede og lettelse for folket som hadde vært plaget av hunder og straffet 
for alle retorsjoner. Omsider ble Tsunayoshis favorisering av hunder meget 
ubeleilig for hundene og resultatet ble at mange laushunder som vandret i og 
kring Edo. 
Fra gamle dager til 
Meiji epoken (til 1868).
 Under Tokugawa epoken (1600-1868) var det mer enn 70 opprør (ikkis) I 
Akita-han (en tidligere regjerende avdelning i Akita prefekturet). Det var to 
episoder som var særdeles ille. Den ene var mot den nye Satake administrasjonen 
og landtaksten (kenchi) rundt omkring Keichou og Genna tiden (1596-1623). 
Den andre ble utløst av hungersnøden under Tenmei (1783-1788) og Tenpou (1830) 
periodene. Den verste av disse sultekatastrofene krevde mer enn 7000 liv i 
Akita-han alene. Det skjedde i 1783 og ble kalt ”Hungersnøden i Kaninens År”.
 
Ustabile sosiale forhold på denne tiden bekymret innbyggerne 
i området og de måtte være forberedte på å forsvare seg. Det første steget var å 
gå til anskaffelse av en vakthund. Dette betydde at matagi-inu, jakthunden, nå 
også ble brukt til andre formål enn tidligere. 
 
	
		| 
		
		 (Foto: S. Mahar, knl Awoyama, USA)
 |  
Det gamle japanske ordet matagi, som betyr anerkjent 
jeger, ble brukt på de beste jegerne i en landsby. Historisk sett var Akita Inu 
(eller hunden fra Akita) kjent som en matagi-inu (anerkjent jakthund) 
blant jegerne i nordlige prefekturet i Akita, som brukte hunder i par for å 
jakte på hjort, villsvin og Yezo bjørn. Når det ble jaktet på bjørn og villsvin 
holdt to hunder bukt på byttet inntil jegeren dukket opp med spyd eller piler. 
Akitaer var høyt priset for sitt mot og fordi de jaktet stille under 
sporarbeidet.
 
Alt siden den gangen har det 
vært tradisjon for folket I disse områdene å ha hunder. Matagis hadde jakthunder 
mens rike bønder og gamle innflytelsesrike familier hadde vakthunder. I områdene 
som omga Odate, begynte noen familier å bruke sine hunder i hundekamper. Eksakt 
når dette begynte er ikke kjent. I følge muntlige tradisjoner eide de fleste 
familiene en eller to barske hunder. Fremstående gamle familier oppdrettet 
hunder med de samme fargene fra generasjon til generasjon som om de var 
familiens våpenmerke. Disse hundene var kjente etter sin farge og eierens familienavn.
 For eksempel var ”Hvite fra Adachi”, ”Tigret fra Benzousama” og ”Sort fra 
Izumi”.
 
 Matagi hunder inkluderte også Hokkaido (Ainu), Kishu, Kai og Shikoku hundene som 
også brakte blodslinjene fra de japanske jakthundene videre. Disse har 
velutviklede skulderpartier og det nedarvede motet som gjør at ikke viker foran 
et faremoment. De er matagi hunder rett fra villmarken; de ser høvisk rolige ut 
men de triangelformede øynene antyder en barsk og vill sjel innenfor.
 
Det primære kravet for en god jakthund er dens evne til å utføre ønskede 
jaktoppgaver.
 For vakthunder imidlertid, er et fryktinngytende utseende viktigere.  Det antas 
at preferansen for større og mer massive hunder innvirket på avlen, hvilket 
resulterte i en gradvis økning av hundenes mankehøyde. Dette la grunnlaget for 
den store japanske hunden som etter hvert ble til Akita hunden.
 
	
		
			| 
			 | 
			  Matagi-inu med jeger
 |  
Reelle dokumentasjoner på at storvokste hunder av Akitaens størrelse eksisterte, 
fantes ikke før tidlig på 1600-tallet da en adelsmann, Lord Satake, landsflyktig 
til Akita provinsen (en nordlig provins på øyen Honshu som gitt rasen sitt navn) 
oppmuntrede det lokale aristokratiet til å utvikle en kraftfull jakthund som var 
i besittelse av overlegen intelligens og mot. Det var nok nå at Akitaen som rase 
hadde sin spede begynnelse, og det var Samuraiene (datidens japanske 
adel/krigere) som stod for innføringen av hundekamper som sport samt utviklingen 
av Akita-rasen.
 
Under Tokugawa epoken var 
importen av hunder fra det Europeiske kontinentet en blomstrende næring, og et 
nytt ord “kara-inu”, hvilket betydde “utenlandsk hund” ble myntet.
 
Samuraikulturen 
For å få en bedre forståelse 
for hvilke verdier samuraiene verdisatte hos hundene er det på sin plass med en 
liten innføring i samuraikulturen. Den japanske samuraien var ikke bare en 
fryktet kriger med stor skikkelighet i bruk av alle mulige våpen, men også en 
sentral person i det japanske samfunnet når det gjaldt å administrere og fremme 
forskjellige kulturytringer. 
Fra begynnelsen av 1000-tallet frem til 1868 var samuraiene en forebild som alle 
ønsket å etterligne. Selvfølgelig var dette på godt og ondt. Og det var 
samuraiklassen som utviklede den spesielle kultur som etter hvert kom til å 
prege hele det japanske samfunnet og som avspeiles også i det moderne 
samfunnslivet i Japan i dag.
 
  
Ordet samurai begynte å brukes omkring 1000-tallet da de 
mektige jordeiernes bevæpnede tjenere begynte å kalle sig samuraier (= noen som 
tjener noen). 
Samuraikulturen hviler på tre grunnpilarer:
 
Konfucianism, Zenbuddhisme og 
”Bushi do”. 
  
Det japanske samfunnet var føydalt helt frem til 1868. Fra 
1600-tallet var samfunnet inndelt i klart avgrensede klasser der man hadde meget 
små muligheter til å passere klassegrensene. Keiseren, hoffadelen, samt noen 
enkelte yrkesgrupper, for eksempel lege, sto utenfor klasseinndelingen. I 
samfunnet fantes det også ”urene”, eller ”ikke-mennesker”. Disse jobbet med det som man mente var urent men som måtte gjøres.
 
 Samfunnet ble delt inn i følgende klasser:
 
Samurai klassen som besto av Shogun (landets politiske og 
militære makt), Daimyo (shogunens storvasaller), Hatamoto (shogunens direkte 
vasaller som tjente ham personlig) samt øvrig krigsadel. Etter samuraiklassen 
fulgte, i rekkefølge: bondeklassen, håndverkere, artister og prester. Lavest ned 
befant seg kjøpmennene da de ikke var til å stole på. 
  
Konfucianism 
= System med moralske skyldigheter og forpliktelser hvilte på fem forhold som 
regulerte relasjonen mellom over- og underordnet. 
  
Zenbuddhisme 
= Mer en måte å leve på enn en religion. Zen bestreber etter å forsette sinnet i 
en tilstand der den sk. spontane intelligensen kan virke fritt. Den spontane 
intelligensen finnes i menneskers underbevisste og kan nås gjennom at man kobler 
bort den bevisste kontrollen av sine handlinger. 
Bushi do = Ordet betyr “krigerens vei” på japansk. Med vei i sammenhanget menes 
oppførselen og beteende i form av et slags etisk kodeks. Disse regler for 
krigerens oppførsel var fra begynnelsen av kun en muntlig tradisjon og et 
spørsmål om oppdragelse fra barndommen. Mer fullstendig kodifisering, i 
skriftlig form, skjedde først under 1600-tallet. Bushi dos hovedprinsipper var 
enkle og lettforståelige.
 
	
	Mot i trusselens øyeblikk 
	og aldri vike fra sin post.
	Lojalitet mot sin herre.
	En enkel levemåte.
	Man må være ærlig og 
	rettrådig. 
Under disse hovedrubrikker fantes flere underrubrikker som 
omhandlet utholdenhet og tapperhet, menneskekjærlighet, høflighet, oppriktighet, 
æresfølelse samt pliktoppfyllenhet. Trass at keiseren Meiji oppløste 
samuraisystemet 1868 ble samuraikulturens tre grunnpilarer: Konfucianism,
Zenbuddhisme og Bushi-do bevart i en mer modernisert form. Disse 
tre grunnpilarene fra samuraienes tid er fortsatt en virksom bestanddel i det 
moderne japanske samfunnet, en levende tradisjon ofte uten at den enkelte er 
bevisst det. 
 Middeltiden
 Lite er kjent om skjebnen til alle de hundenes som ble overlatt til seg selve i 
Edo etter Shogun Tsunayoshis regjering. En artikkel i “Dog, Lecture, Japanese 
Dog” sier følgende, “Kring tiden for det japanske Sino kriget (1894), levde 
mange villhunder i de indre og de ytre vollgravene rundt Edo slottet. Det store 
antallet bartrær som vokste i disse vollgraver og det faktum at det var et 
forbudt område for allmennheten, skapte et gunstig miljø for hundene. Og da 
spesielt i nærheten av Ochanomizu med sine mange raviner som var utilgjengelige 
for menneskene. På disse plasser fant villhundene ly under dagen og på kvelden 
kom de frem for å søke etter mat i byen. De fastboende kalte dem Odate-inu
(vollgravhundene) som fikk sitt navn fra hjembyen”.
 Blant disse villhundene fantes det flokker med rene japanske hunder med opp til 
20-30 individer. De fleste var svarte og hvite eller pinto i farge. Trass i at 
det ikke finnes avgjørende bevis på at disse villhundene var etterkommere til de 
hundene fra Shogun Tsunayoshis tid, ble dette støttet av deres nærvær rundt Edo 
(Tokyo) i to desennier (frem til 1894). De overlevde gjennom å leve som 
villhunder og gjennom naturlig selektering som resulterte i store og sterke 
individer. I Tokugawa epoken fremmede Sankin systemet handel mellom Edo (kultur 
sentret) og utenfor liggende områder. Således er det fullt mulig at Odate-inu 
ble kryssavlet med andre regionale hunder som fulgte med sin eier til Edo.
                                         
© Britt Nyberg |